A cura di Flavio Scollo

Là dove c’è potere, c’è resistenza” 
Michel Focault, La volontà di Sapere, 1976

Il rapporto tra identità e fotografia è da sempre caratterizzato da una forte conflittualità tra ciò che è osservato e ciò che è percepito. Roland Barthes, nel suo famoso saggio “La Camera Chiara” spiegava come avvertisse l’atto di essere fotografati come una micro esperienza della morte, che crea e mortifica a piacimento il corpo tramutandolo in un oggetto, riscontrando così il pericolo di un’effigie legata ad un io immobile lasciato in balia di un senso che sarà attribuito dalla società e dal contesto di fruizione. La fotografia, declinata come strumento archivistico, ha messo più volte in risalto i conflitti latenti tra identità singole e collettiva e lo stato di potere. Eppure, persino nella foto segnaletica che presuppone per sua natura conflittualità, la foto-ritratto non può prescindere dalla cooperazione del soggetto, in quanto egli non si esime dall’assumere una posa, ovvero indossare una maschera di senso.

Dagli Archivi di Stato di Roma, per opera di un progetto di ricerca a cura di Eugenio Lo Sardo e Manola Ida Venzo, emerge uno straordinario ritratto collettivo del movimento anarchico nel periodo della sua massima estensione, tra il 1870 ed il 1914, vigilia della prima guerra mondiale. Sul palcoscenico romano in particolare, ma in generale su tutto il territorio italiano, si fronteggiano lo Stato, con i suoi strumenti di controllo sia centrali che territoriali, e i movimenti antagonisti con alle spalle i miti rivoluzionari del Risorgimento e della Comune di Parigi e che non si sono arresi alla vittoria istituzionale della monarchia. A dettare il senso, più che l’annotazione del reato, è la parola “Anarchico” che tenta di emarginarli in una categoria difficilmente esaustiva dell’eterogeneità che rappresentano. Dai ritratti scrupolosamente schedati di uomini e donne, ragazzi e adulti, braccianti o intellettuali – scaricati dal peso di una biografia individuale – emerge il difficile rapporto tra i movimenti libertari e socialisti e lo stato monarchico dell’Italia liberale. Completano il ritratto i moltissimi documenti, opuscoli, volantini e giornali di contro-informazione che il movimento ha prodotto.

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Anarchici dall’Archivio di Stato
By Flavio Scollo

“Where there is power, there is resistance”. Michel Foucault, The Will to Know, 1976

The relationship between identity and photography has always featured a strong conflict between what is observed and what is perceived. R. Barthes felt that the act of being photographed was like a minor death experience, which creates and mortifies the body at will, transforming it into an object with the risk of becoming an effigy tied to a motionless ego left at the mercy of a meaning to be assigned by society and by the context of use. Photography, structured as a means of keeping records, has several times highlighted the latent conflicts between single and collective identities and authority. And yet, even in identikit photos which by their very nature presuppose conflict, the photo-portrait cannot disregard cooperation by the subject who does not avoid striking a pose or even wearing a mask of meaning.

From the state archives, through a research project by Eugenio Lo Sardo and Manola I. Venzo, an extraordinary collective portrait emerges of the anarchist movement in the period of its greatest expansion, between 1880 and 1914. The meaning comes not from the recording of the crime but from the word “anarchist” which encloses them in a category unlikely to be exhaustive of the many facets they represent. From the portraits on file of men and women, youths and adults, farm workers or intellectuals, released from the weight of an individual biography, emerges the difficult relationship between the libertarian and socialist movements and the monarchic state of liberal Italy. The portrait is completed by the very many documents, booklets, fliers and newspapers with counter-information which the movement produced.

Starting in the early 20th century A. Sander drew a picture of the Weimar Republic through formal portraits of the various social classes present at that time. Such was the extent of the work as to cause concern among the Nazis who censored it, not having found the Arian archetype in it. At the same time H. Lerski performed similar research yet his work, featuring narrow frames and a dramatic manipulation of the light, threw out the search for an archetype, suggesting that nothing could be deduced from appearances. Taking inspiration from both works, Broomberg & Chanarin reintroduce the same social classes in the wake of similar problems in Putin’s Russia, photographing 120 Moscow residents. To do this they used a technology of facial recognition in crowded areas designed to be able to reconstruct from a single frame a frontal pose without the cooperation of the subject who is unaware of what’s happening. The resulting effect is a total depersonalisation of the individual and the faces, reduced to floating masks, appear in fact like “pieces of meat with two eyes” (like the insult in Yiddish Shtik Fleisch Mit Tzvei Eigen, the title to their work). In order to resist this umpteenth hi-tech incarnation of panopticism, a system which according to the definition by Foucault allows dissociation of the see-be seen combo, the solution proposed is that of subtracting one’s own image through the use of a simple instrument such as the balaclava, the iconic headwear of the Pussy Riot of which Y. Samutsevic is incidentally called on to interpret the role of Revolutionary.